De vraag die ons in de afgelopen 3 maanden het meest is gesteld: Wat doet CookieCode met “een toekomst zonder cookies”? Vaak ook in het verlengde van die vraag: heeft het nog zin om mijn websites (of die van mijn klanten) te voorzien van een cookieoplossing, terwijl die websites straks geen gebruik meer maken van cookies?
Die vragen zijn logisch en heel verklaarbaar, het internet wordt momenteel vol geschreven met artikelen en zogenaamde oplossingen voor een “cookieless future”. Inmiddels alom bekend bij onze partners: CookieCode = “LegalTech”. We ontwikkelen en ondersteunen de oplossing met zowel technische als juridische expertise. Dat komt goed van pas, zeker wanneer dit soort nieuwe, veel omvattende, opkomende technologieën de onlinemarkt betreden.
Om jullie een volledig antwoord op die meest gestelde vraag te bieden, behandelen we “cookieless” langs vier hoofdvragen.
In het artikel benaderen we “cookieless” vanuit de bovenstaande 4 verschillende perspectieven. We geven het verschil aan tussen de definitie die veel aan “cookieless” wordt toegekend en wat deze term werkelijk betekent (Hoofdstuk 1). De kern daarvan komt vooral naar voren in de technische werking van oplossingen die claimen “cookieless” te functioneren (Hoofdstuk 2). Waarna we ook belichten wat het juridische belang is van een juiste definiëring en de relatie van de nieuwe techniek tot de bestaande wetgeving (Hoofdstuk 3). Tot slot bekijken we wat de te verwachten invloed is op de oplossing van CookieCode, zowel technisch als juridisch. Met als conclusie wat de gevolgen zijn voor de dienstverlening van jou als (potentiële) CookieCode partner bij bijvoorbeeld het bouwen van websites en het ontwerpen van effectieve marketingstrategieën die compliant zijn aan de geldende wet- en regelgeving (Hoofdstuk 4).